Hoe kun je jouw orderpicking proces optimaliseren?
Orderpicking verwijst naar de activiteit die bestaat uit het ontvangen van orders tot het genereren van deze orders. Dit proces bestaat dus uit artikelen verzamelen om vervolgens daarmee de orders klaar te zetten. Orderpicking vertegenwoordigt in sommige gevallen meer dan de helft van de kosten van een distributiecentrum. Om dit belangrijke proces te optimaliseren zijn er soms kleine aanpassingen nodig, zoals het ophangen van locatieborden in het magazijn om gestructureerd en doelgericht te werken. Daarnaast zijn er ook een aantal technologische tips om orderpicking te optimaliseren. In dit blog gaan we daar onder andere dieper op in.
Orderpicking op twee manieren
Sequentieel orderpicken
Het verzamelen van orders op sequentiële wijze houdt in dat één of meerdere pakbonnen worden afgewerkt door één persoon. Dit gebeurt ook af en toe door een team, de pakbon wordt dan doorgegeven. Bij het verzamelen van orders op sequentiële wijze werken de orderpickers nooit tegelijkertijd aan dezelfde order.
Parallel orderpicken
Parallel orders verzamelen houdt in dat verschillende orderpickers op hetzelfde moment artikelen aan het verzamelen zijn voor een pakbon. Loopafstanden blijven op deze manier beperkt, orderpickers werken vaak in hun eigen zone.
Orderpicken per order of per artikel?
Per order
Orderpicken per order houdt in dat een pakbon helemaal wordt afgewerkt voordat er aan een nieuwe pakbon begonnen wordt. Er wordt dus nooit tegelijkertijd gewerkt aan twee orders. Orderpicken per order wordt zowel sequentieel als parallel uitgevoerd.
Per artikel
Orderpicken per artikel houdt in dat meerdere pakbonnen samen worden genomen. De pakbonnen worden dan heringedeeld per artikel. De orderpickers krijgen hierna een van deze artikelen toegewezen en gaan te werk. Ook dit wordt zowel sequentieel als parallel uitgevoerd.
Orderpicking proces optimaliseren met technologie
Naast fysieke producten, zoals de magazijnlabels, zijn er nog meer opties om jouw orderpicking proces te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan software, een bekende technologische manier van werken is ́scanning ́. De werknemers gebruiken scanners om de barcodes of andere tags te scannen. Vervolgens wordt de locatie van het artikel aangegeven en kan de werknemer daar direct naartoe. De barcodes of tags op de artikelen geven een bevestiging aan het zogenoemde ́ERP-systeem ́. De voorraad wordt automatisch bijgewerkt door het systeem. Scanning en ERP-systemen worden tegenwoordig veel gebruikt. Het creëert ten alle tijden een realtime inzicht en de risico’s op overschotten of tekorten in de voorraad blijven beperkt. Daarnaast wordt het werkritme sneller vanwege de efficiënte pick routes.
In enkele gevallen wordt er gebruikgemaakt van het ‘Automated Storage and Retrieval System’. Hierbij is het proces volledig geautomatiseerd. Het werk wordt door machines en lopende banden verricht. Dit systeem is vaak van toepassing bij bedrijven met veel identieke orders.