Hoe kun je je bedrijf optimaal verkopen?

Het verkopen van een bedrijf kan hectisch, stresserend en tijdrovend zijn. In zulke omstandigheden helpt het om door professionals omringd te zijn. Maar is dit een vereiste om te slagen in een succesvol bedrijfsverkoop? Absoluut niet! Veel ondernemers wagen zich door allerlei overwegingen alleen aan dit verhaal. Zij zijn bereid om risico’s te nemen en al doende te leren. Desondanks, kan het voor elke ondernemer een wijze keuze zijn om een aantal zaken in overweging te brengen, voordat hij beslist om alleen in het avontuur te stappen. 

Loont het om geld te investeren in advies?

Een veel voorkomende reden om geen adviseur aan te nemen, blijkt de overtuiging te zijn dat men zo geld en tijd verliest. Als ondernemer heb je waarschijnlijk veel kennis en ervaring opgedaan over je eigen marktsector. Bovendien heeft niemand een betere kennis over de zaak dan jezelf. 

Een adviseur inschakelen kan veel geld kosten, maar bij een juiste keuze win je deze investering terug op andere vlakken. Een ondernemer die aan zijn eerste bedrijfsverkoop toe is, kan geld verliezen door zijn gebrek aan kennis over de verkoopformaliteiten, of slaagt er door zijn onkunde niet in om de onderhandelingen tot een bindend akkoord te brengen. In dat geval lijkt het verstandig om iemand aan te werven die de onderhandelingen kan faciliteren en de verschillende partijen tot een deal kan brengen.

De waarde van het bedrijf juist inschatten. 

Een veel voorkomende fout die ondernemers maken, is  de bedrijfswaarde verkeerd inschatten. Een lage inschatting leidt tot veel verlies en een te hoge inschatting kan ervoor zorgen dat potentiële kopers afhaken. Daarom is het cruciaal om de beste verkoopprijs te bepalen. Die prijs is uiteraard relatief, aangezien zowel de koper als de verkoper hun eigen “beste prijs” in gedachte hebben.  Het bepalen van die prijs hangt af van de gebruikte inschattingsmethode, en daar bestaat nu eenmaal geen handboek voor. Een ondernemer die geen verstand heeft van zulke inschattingen, laat dit best aan een expert over. 

Helderheid door de mist. 

De taak van een bedrijfsovername adviseur is om ervoor te zorgen dat het hele proces efficiënt en zorgeloos verloopt. Zij kennen de typische valkuilen die men tijdens een verkoop kan tegenkomen, en weten hoe men deze het best omzeilt. Zo worden veel bijkomende kosten vermeden, maar wordt er ook veel tijd bespaart. Hierdoor kan een deal sneller afgerond worden, waardoor de koper minder kans heeft om zich tijdens de onderhandelingen te bedenken. De adviseur helpt de ondernemer om het hoofd koel te houden.

Wat maakt er een goede bedrijfsovername adviseur? 

Een adviseur die zijn vak kent, is iemand die goed luistert en de tijd neemt om jouw bedrijf te leren kennen. Hij is rustig, pragmatisch en maakt geen loze beloften. Zij hebben vaak ervaring binnen dezelfde marktgroep, waardoor zij toegang hebben tot een netwerk van klanten en contacten die binnen deze sector willen kopen. Zij zouden in staat moeten zijn om de financiën van het bedrijf na te kijken en op basis hiervan nuttige suggesties te maken, die de waarde van het bedrijf kunnen verbeteren, met een toekomstige verkoop in gedachten. 

Indien er voor de juiste persoon wordt gekozen, is een bedrijfsovername adviseur de tussenman die het verschil kan maken en ervoor kan zorgen dat een bedrijfsverkoop zorgeloos verloopt. Daarbij is het geen luxe om tijdens een stressvolle overgangsperiode bijstand te krijgen van een expert die een groot deel van de lasten die gepaard gaan met een verkoop op zijn schouders kan dragen.

Een alternatief voor ZZP en MKB bedrijven met minder budget zijn de kosteloze en vrijblijvende apps van het platform OvernameAdvies.nl. Voor ieder onderdeel van het overname proces is een app op maat ontwikkeld. Zo kun je zoveel mogelijk zelf doen en geld besparen op de kosten van de adviseur. Complexe juridische en fiscale hoofdpijndossiers kun je dan altijd nog gericht uitbesteden aan een specialist. 

Written by