Hoe kun je jouw personeel motiveren
Als werkgevende kun je de dag van jouw personeel maken of breken. Afgezien van hoe leuk het personeel hun werk zelf vinden, heb je ook de mogelijkheid om als werkgevende het personeel wat extra te motiveren. Wanneer een werknemer het gevoel heeft gewaardeerd te worden op het werk zal de motivatie en het plezier ook automatisch verbeteren. Door jouw woorden, lichaamstaal, gezichtsuitdrukking geef je al snel je mening bloot. Daarom geven we in deze blog een aantal tips om jouw personeel nog extra te motiveren!
Vier successen samen!
Om te beginnen, het vieren van succes motiveert. In de eerste instantie motiveer het, omdat je even stilstaat bij een goede prestatie. Laat iemand in het team bijvoorbeeld een bedrijfsfeest organiseren en vier de behaalde resultaten samen met het team! Op deze manier leren de medewerkers elkaar ook beter kennen. Een informele sfeer doet het altijd goed!
Leer je medewerkers écht kennen
Medewerkers motiveren en stimuleren betekent een positie voor hen creëren waar ze ook echt willen zijn. Iemand die namelijk echt passie en liefde heeft voor wat hij of zij doet, werkt harder dan iemand alleen maar werkt omdat het ‘moet’. De grote vraag is natuurlijk hoe je zo’n positie creëert. In ieder geval veel simpeler dan je zou denken. Om te beginnen is het belangrijk om je werknemers goed te leren kennen. Wat drijft ze, waar staan e voor, waar geloven ze in en waar halen ze energie uit? Wanneer je dit weet is het heel eenvoudig om de intrinsieke motivatie te stimuleren.
Vertrouw je medewerkers
Zelfstandig werken en veel eigen verantwoordelijkheid geeft de motivatie van jouw personeel een enorme boost. Er is voor veel mensen niks vervelender dan een manager die altijd maar overal bovenop zit, altijd over je schouders meekijkt en altijd maar wantrouwend is. Uiteraard is het ook niet de bedoeling dat je iedereen maar gewoon zijn of haar gang laat gaan. Plan bijvoorbeeld een maandelijks evaluatiemoment in waarbij je de voortgang bespreekt met de desbetreffende medewerkers.
Communicatie = key
Je kent het vast wel. Content = key. Maar in dit geval gaan we voor communicatie = key. Waarom? Omdat goede communicatie het toverwoord is voor het motiveren van werknemers. Geef het personeel de waardering die ze verdienen. Dit hoeft echt niet iets super-groots te zijn. Een krachtige zin zoals ‘’je bent goed bezig!’’ is al meer dan genoeg, neemt niet veel tijd in beslag en kent veel waarde. Werknemers willen zich gewaardeerd voelen en worden op deze manier extra gemotiveerd.