thuis sporten

Hoe kun je thuis sporten? Handige tips op een rijtje

Nu de sportscholen grotendeels gesloten zijn hoef je niet meteen in paniek te raken. Er zijn namelijk onwijs veel mogelijkheden om ook thuis aan je summer body te werken zonder dat je daar apparatuur voor nodig hebt. Benieuwd hoe? Lees dan vooral verder en lees onze handige thuis sporten tips.

Thuis sporten tips? Weg met de buikvetjes

Nu we met z’n allen zoveel mogelijk thuis moeten blijven, betekent het natuurlijk nog niet dat je ook niks meer aan je conditie hoeft te doen. Ook thuis kun je ervoor zorgen dat je lekker fit blijft en de zogenoemde corona kilo’s er niet aanvliegen. Onze eerste tip is dan ook dat je een goede planning moet maken. Als je ook thuis aan het werk bent, is het heel verleidelijk om meteen na het werk op de bank te ploffen. Het ‘normale’ ritme is namelijk ver te zoeken. Maar juist wanneer je een planning maakt kun je er toch voor zorgen dat het ritme niet al te ver wegzakt.. Maak met jezelf de afspraak op welke dagen en hoe laat je gaat sporten. Zo voorkom je dat je je ‘sportafspraak’ vergeet.

Stel een haalbaar doel wanneer je gaat thuis sporten

Heb je geen doel gesteld wat je uiteindelijk wilt bereiken? Dan heb je ook nergens om naartoe te werken. Dat werkt dus heel demotiverend. Als je een realistisch doel stelt heb je iets om naartoe te werken en kun je jezelf belonen wanneer je het doel behaald hebt. Doordat je thuis gaat sporten is het verstandig om doelen op kort termijn te formuleren. Wanneer je bijvoorbeeld zegt dat je 20 kilo wilt afvallen, dan lijkt dit doel mijlenver. Zeker in het begin. De moed zal je in de schoenen zakken. Begin daarom met een doel voor de aankomende twee á drie weken en stel daarna weer een nieuw doel.

Thuis sporten? Varieer in je doelen

De doelen die je jezelf stelt hoeven niet alleen maar doelen gericht op afvallen te zijn. Zo ging ik laatst thuis sporten door via YouTube een zumba les mee te doen. Na tien minuten was ik al helemaal gesloopt en ik zat pas op de helft van de les. Daarom stelde ik voor mijzelf een doel gericht op mijn conditie: binnen 1 week ervoor zorgen dat ik minimaal 20 minuten kan volhouden. Dit soort doelen kun jij dus ook stellen. Vervolgens kun je doelen richten op afvallen. Binnen 1 maand 2 kilo afvallen.      

Stel verschillende sportschema’s op wanneer je gaat thuis sporten

Dit is misschien ook wel een van de belangrijkste thuis sporten tips die we je kunnen geven. Constant dezelfde oefeningen doen helpt op den duur niet alleen meer met het afvallen, het is ook ontzettend saai. Daarom is het verstandig om verschillende sportschema’s op te stellen, zodat je deze op verschillende dagen kunt uitvoeren.  

Thuis sporten zonder apparatuur? 

In de sportschool heb je natuurlijk onwijs veel apparaten die je kunt gebruiken tijdens het sporten. Thuis heb je die niet. Betekent dat, dat je dan meteen niet meer hoeft te bewegen? Nee, zeker niet, Dus hop kom met die billen van de bank af en trek je sportoutfit aan, want ook thuis kun je sporten zonder dat je daar apparatuur voor nodig hebt. En wel zo.

Traplopen

Thuis sporten kun je prima doen zonder apparatuur. Neem bijvoorbeeld de trap. Er is een handige rekensom waarmee je kunt berekenen hoeveel calorieën je verbrandt met 1 minuut traplopen. Die rekensom ziet er zo uit; 0,13 x je gewicht = .. kcal per minuut verbranden. Stel dus dat je 75 kilo weegt, dan zal je 0,13 x 75 = 9.8 calorieën verbranden per minuut.  

Online lessen volgen

Op YouTube kun je onwijs veel lessen volgen die je thuis kunt beoefenen. Zoals ik net al vertelde heb ik laatst een online zumba les gevolgd. Onwijs leuk, want je doet gewoon mee met de rest. Zo heb je toch ook iemand die je een soort van motiveert om door te gaan en die zegt dat je goed bezig bent. 

Hoelahoepen

Oké, misschien zie je dit als sport apparatuur, maar voor vrouwen is dit zo’n leuke oefening! Je hebt hoelahoeps met gewichten erin waarmee je buikvetjes binnen no time als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. In het begin zul je misschien last krijgen van blauwe plekken rondom je buik, maar na een tijdje verdwijnen deze en bouw je als het ware eelt op waardoor het ook niet meer pijn doet. 

Heb jij nog handige thuis sporten tips?

We zijn onwijs benieuwd! Laat daarom jouw thuis sporten tips achter in de reacties.   

Written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *